Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O jedné expertce

Stačí si dát dohromady dvě a dvě, abychom na jednom konkrétním příkladu zjistili, jaké že to také máme experty. Optimista bude doufat, že příklad není typickým, pesimista k podobným myšlenkovým pochodům důvod nenalezne.

Poslední dobou se častěji objevovalo jméno Kláry Laurenčíkové, v součanosti předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Tento spolek si vetkl za cíl zajistit „rovný přístup všech osob ke kvalitnímu vzdělávání v běžných školách a školských zařízeních hlavního výchovně vzdělávacího proudu“. Pokud jde o praktické provádění tohoto cíle, je v současnosti hojně probíraným tématem rušení praktických škol, dříve nazývaných školami zvláštními. Sám starší název, obecně srozumitelný a koneckonců dodnes slangově používaný, byl patrně z důvodů jakési pseudokorektnosti před nějakým časem zrušen. Ale nejde nakonec až tak o nálepku, ale o obsah. Tím byl až dosud speciální vzdělávací program, určený právě pro děti, jimž příroda nenadělila tolik schopností, aby byly vzdělatelné v rozsahu obvyklém pro základní školy.

Paní Laurenčíková ráda zdůrazňuje, že samotné praktické školy není třeba rušit. Ale jak již bylo řečeno, nejde o název. Od příštího školního roku se ruší speciální vzdělávací programy a učitelé praktických škol podle nich nesmějí vyučovat. Dětem, které byly dosud vzdělávány především v praktických činnostech, které mohly ve svém budoucím zaměstnání využít nejlépe, přibude do vzdělávacího programu například cizí jazyk. Uvědomme si, že tyto děti nejsou mnohdy schopné dobře se vyjádřit v jazyce mateřském. Dále, pokud budu stavět jen na své paměti a vybavovat si předměty vyučované na základní škole, budou mít na rozvrhu hodin třeba fyziku a chemii, patrně mnohem více matematiky a tak dále. Živě si tedy představuji dítě s IQ v úrovni lehké mentální retardace, jak vám vysvětlí, co je to iont, provede vytknutí neznámé před závorku, popíše disociaci kyseliny sírové ve vodě nebo bude mluvit plynně anglicky. Ještě zajímavější je pak představa, jak bude vůbec udržována pozornost těchto dětí. Předpokládám, že učitelé nakonec stejně nějakým způsobem rezignují, dětem alespoň snaživým napíší za onu snahu čtyřky, ty ostatní budou mít prostě smůlu. 

Výsledkem bude vzdělávací proces zcela k ničemu, na jehož konci může být naprostá demotivace méně schopných dětí. Cíle totiž má paní Laurenčíková nemalé: jejím ideálem je zapojení těchto dětí do běžných tříd základních škol, které tak budou podle jejích slov pestřejší, neboť „pestrost kolektivu by měla být něco přirozeného“. Paní expertka si místy zatím trochu protiřečí, neboť nehovoří „o absolutní inkluzi, nejde samozřejmě o žádné absolutní přemístění dětí s handicapy do nepřipraveného prostředí, síť speciálních škol bude vždycky potřeba“. Ale to se jistě zlepší a časem bude moci naplnit svůj cíl, tedy „rovný přístup a možnost pro všechny děti vzdělávat se ve spádové škole“.

K napsání tohoto článku mě přiměl rozhovor zveřejněný 26. září 2015 na iDnes.cz, v němž lze některé formulace paní Laurenčíkové označit přinejmenším za zajímavé. I začalo mě zajímat, kdo je vlastně ona dáma zač. Fajn, vystudovala speciální pedagogiku a etopedii na Pedagogické fakultě UK. Ačkoliv se to u dámy až tak nesluší, pro tyto účely je potřeba uvést, že se narodila v roce 1979, je jí tedy 36 let. Jediná pedagogická praxe, kterou podle dohledatelných zdrojů kdy absolvovala, probíhala v letech 2001-2005 v Jedličkově ústavu. Skončila tedy v době, kdy jí bylo 26 let. Ty čtyři roky jí stačily na to, aby získala všechny potřebné vědomosti a především zkušenosti. Bohužel, patrně není dobré vědět, na jaké pozici v Jedličkově ústavu pracovala a čím konkrétně se v té době zabývala. Jestli prováděla nějaký výzkum, či snad objevila něco dosud neznámého nebo dosáhla ve vzdělávání postižených dětí mimořádných výsledků, neexistuje logický důvod (kromě vrozené skromnosti), proč se s tím nepochlubit. Od roku 2005 pracovala dva roky v organizaci Charita Česká republika (ta se v prvním roce jejího působení jmenovala Česká katolická charita, ale to není až tak podstatné). Jakkoliv lze činnost této organizace možná shledat užitečnou, s praktickou speciální pedagogikou už má společného hodně málo. A pak už kariéra paní Laurenčíkové stoupala vzhůru: v roce 2007 měla na starosti rodinnou politiku na ministerstvu sociálních věcí, po nějakém blíže neurčeném čase přesedlala na obor sociálně-právní ochrany dětí, v roce 2009 se stala náměstkyní ministra školství, na kteréžto pozici vydržela i ve Fischerově vládě. Doba třikrát přibližně jednoho roku stačila na to, aby se Klára Laurenčíková stala expertkou prakticky na cokoliv. Její a Kocábův zásah do případu ve Valašském Meziříčí, po kterém místní základní škola zaznamenala citelný úbytek žáků, však lze označit spíše jako destruktivní. A zatímco Klára Lorenčíková i Michael Kocáb nešetřili mediální sebechválou, ředitel školy mluvil o přetrvávajících problémech.

Mohl bych snášet různé pedagogické argumenty proti názorům paní Laurenčíkové, ale pro svou minimální a dávnou pedagogickou praxi tak činit nebudu. Ostatně, rozumných argumentů je diskuse pod zmiňovaným rozhovorem plná. Co jsem chtěl svým článkem hlavně říci, je to, že v 26 letech člověk není expertem. Tím se v lepším případě stává po desetiletích práce a především praxe, v nejčastějším případě nikdy. Paní Laurenčíková za katedrou zvláštní, pomocné, speciální nebo praktické školy (je lhostejné, jak ji budeme nazývat), strávila naprosté minimum času, pokud vůbec nějaký. Společně doufejme, že hlavní náplň její činnosti v Jedličkově ústavu, o níž tak nenápadně mlčí, nespočívala v poučování, jak to tam dělají špatně. Pokud však nebude alespoň deset let souvisle učit děti s různými handicapy, nemá morální právo poučovat učitele, kteří ve speciálních školách strávili mnohdy celý svůj profesní život. O praxi toho nepochybně vědí více než paní expertka. Nevyčítám Kláře Laurenčíkové její prudký kariérní vzestup, pokud je nakonec tak geniální, že za pouhé čtyři roky praxe vstřebala vše potřebné pro další život, kdy již neprodukuje, ale už jen poučuje, jsem ochoten se jí na tomto místě i omluvit. Spíše si však myslím, že by neměla mluvit do věcí, kterým nemůže příliš rozumět. Výsledkem bude jen rozvrtání jistě ne dokonalého systému, který však jakžtakž funguje. Který by nepochybně jako celá školská soustava potřeboval širší reformu, ne však nahrazení experimenty jedné rychlokvašené expertky.

 

Autor: Jaroslav Babel | pondělí 28.9.2015 10:09 | karma článku: 38,42 | přečteno: 1305x
  • Další články autora

Jaroslav Babel

Beze ztrát (1.)

Základní schéma téhle cesty je dost podobné té předešlé: dva dny ve Slovinsku, dva dny v Maďarsku. Leccos bude jinak, a v některých ohledech v to dokonce doufám.

27.4.2024 v 22:40 | Karma: 10,14 | Přečteno: 145x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Babel

Jeden ze způsobů, jak začít jaro (5.)

Spíše shodou okolností vedla trasa místy, kde z různých historických důvodů nebyly hranice mezi státy zrovna stálé. Povíme si o tom stejně jako o všelijakých nesnázích, které tentokrát přicházely se železnou pravidelností.

13.4.2024 v 13:35 | Karma: 11,34 | Přečteno: 243x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Babel

Jeden ze způsobů, jak začít jaro (4.)

Spíše shodou okolností vedla trasa místy, kde z různých historických důvodů nebyly hranice mezi státy zrovna stálé. Povíme si o tom stejně jako o všelijakých nesnázích, které tentokrát přicházely se železnou pravidelností.

9.4.2024 v 20:36 | Karma: 10,41 | Přečteno: 243x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Babel

Jeden ze způsobů, jak začít jaro (3.)

Spíše shodou okolností vedla trasa místy, kde z různých historických důvodů nebyly hranice mezi státy zrovna stálé. Povíme si o tom stejně jako o všelijakých nesnázích, které tentokrát přicházely se železnou pravidelností.

6.4.2024 v 13:12 | Karma: 11,70 | Přečteno: 192x | Diskuse| Cestování

Jaroslav Babel

Jeden ze způsobů, jak začít jaro (2.)

Spíše shodou okolností vedla trasa místy, kde z různých historických důvodů nebyly hranice mezi státy zrovna stálé. Povíme si o tom stejně jako o všelijakých nesnázích, které tentokrát přicházely se železnou pravidelností.

2.4.2024 v 22:13 | Karma: 14,64 | Přečteno: 181x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili

29. dubna 2024  19:34

Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...

  • Počet článků 309
  • Celková karma 13,90
  • Průměrná čtenost 1318x
Zdravotní sestra.

Po několika zkušenostech si dovoluji upozornit, že veškeré materiály zde publikované podléhají autorskému zákonu. Užití článků nebo jejich částí tudíž není bez výslovného souhlasu autora možné.