Letošní Má vlast byla ztraceným časem

14. 05. 2021 0:36:42
Dirigent Václav Luks, který řídil orchestr Collegium 1704 při zahajovacím koncertu 76. Pražského jara, v rozhovoru pro server Opera+ řekl, že nemá rád pojem "historicky poučená interpretace".

Interpretace je prý buď dobrá, nebo špatná. Výkon jeho orchestru při zahajovacím koncertu nechť je zařazen do té druhé skupiny.

Slyšel jsem několik špatných provedení. Například v roce 2010 bezkrevně odehranou Mou vlast sotva vzniklou Malajskou filharmonií, jíž evropská hudba musí být cizí už z podstaty, byť ji řídil Evropan. Utahaného Harnoncourta s Vídeňskými filharmoniky z roku 2003, jemuž se cyklus jako jednomu z mála nevešel na jedno CD, a který by vás uspal i při závěrečných dvou akordech Vltavy. Sotva se kymácejícího Lovra von Matačiće, který se naštěstí v tomtéž místě probral, jinak Česká filharmonie na zahajovacím koncertu Pražského jara 1984 odehrála Mou vlast sama a po svém (jinak Matačić zemřel ani ne 8 měsíců po koncertě). Podivné provedení Petera Oundjiana též na zahajovacím koncertě (konkrétně v roce 2013), který sice "přesně ví, co chce", jak tvrdil, ale ta nuda se poslouchat nedala. Až k zbláznění nepřirozeně nablyštěné nahrávky Herberta von Karajan, při jehož dirigování se pomalu nesmělo ani dýchat, a který takto zprznil jen první dvě básně (k nahrání celého cyklu se naštěstí neodhodlal nikdy).

Ani já nemám rád pojem "historicky poučená interpretace". Už jeho samotný koncept je pomýlený. Z několika důvodů. Za prvé, my dnes opravdu nemůžeme vědět, jak skladby zněly v době svého vzniku, neboť nám chybí to podstatné - zvukový záznam. Za druhé, i v době jejich vzniku řídili provedení různí dirigenti, a není důvod nepředpokládat, že jednotlivá jejich pojetí se mohla lišit tak, jak se liší i dnes. I kdybychom tedy záznamy dobových provedení měli, jak bychom odlišili ta vzorová? Za třetí, dobová svědectví, předávaná ústně či písemně, nemohou nikdy přiblížit skutečný zvuk orchestru či jednotlivých nástrojů. V tom se pan dirigent Luks mýlí, a navíc se fatálně mýlí i ve chvíli, kdy se odvolává na zvuk nahrávek z přelomu 19. a 20. století. Záznamů vážné hudby je z té doby jako šafránu, ucelená díla nahrávána nebyla, první Má vlast byla zaznamenána až v roce 1929. Ve zmíněné době se navíc zaznamenávalo pouze akusticky a tedy s takovým zkreslením zvuku, že chtít z nahrávky cokoliv usuzovat je mírně řečeno naivní. Jisté zkreslení se však nevyhnulo ani starým nahrávkám pořízeným elektrickou cestou. Totiž prakticky vše, co vyšlo původně na šelacích, trpí zvukovým zkreslením, na němž se podílejí stáří a tedy opotřebovanost záznamu, a též limity tehdejší nahrávací techniky. Staré nahrávky jsou jistě cenné, zajímavé, někdy i pěkně provedené - ale je to jako chtít získat dokonalou představu, jak moc zelená byla ta tráva zobrazená na černobílé fotografii.

Už to zkrátím. Tak hroznou a nezáživnou Mou vlast jsem ještě neslyšel. Ne, nelíbilo se mi dirigentovo pojetí, ale tady bych se snad mohl ještě spolehnout na to, že sto lidí má sto chutí a někomu se to třeba líbit může. I když pochybuji. Luksovi se zasekl i do ruin se řítící Vyšehrad. Vůbec jsem měl občas pocit, že jeho poučená interpretace spočívá především v rozsekání obvykle vázaných melodií na prvočinitele.

Zároveň snad právem předpokládám, že těleso, kterému se dostane cti zahajovat festival Pražské jaro, by mělo být interpretačně na výši. Řeknu to vulgárněji - ti lidé by měli umět hrát. O tom jsem však při zahajovacím koncertu Pražského jara 2021 často pochyboval. Poprvé už v harfové kadenci v úvodu Vyšehradu. Plechy vrzaly prakticky nepřetržitě, průraznost jejich zvuku má bohužel ten následek, že falešné tóny vyniknou velice. Ale to rozhodně neznamená, že smyčce byly dokonalé. Orchestru navíc často chyběla rytmická souhra.

Zahajovací koncert byl letos propadákem, Má vlast byla zcela nad síly orchestru. Smutnější o to, že ji řídil český dirigent. Dirigent z národa Talichova, Kubelíkova, Ančerlova, Neumannova či Bělohlávkova. Přiznám se, že jsem to napoprvé nevydržel koukat celé. Napodruhé jsem to zvládl, pocit ztraceného času byl však o to intenzivnější.

Zmíním ještě konec záznamu. Potlesk mi připadal hodně zdvořilostní, a nemám dojem, že to bylo jen omezeným počtem diváků. Žádné výkřiky "bravo!" se po posledním akordu neozvaly. Však také nebyl důvod. Stejně vlažně vyzněla i děkovačka, které chyběla především spontánnost. I Česká televize svůj přenos 144 sekund po doznění Blaníku ukončila.

Víme, že orchestr Collegium 1704 byl z programového hlediska nouzovým řešením. Otázku, zda bylo nutno spáchat takový přešlap, nechám k odpovědi lidem zodpovědným za dramaturgii festivalu. Ať je jim ten včerejší průšvih aspoň ponaučením. Jeden klad tento zpackaný večer měl: rozhodně bych neměnil Jana Budaře. Tahle role mu sedne - umí být věcný i vtipný a jak jsem na vlastní uši při jiném koncertě zažil, nechybí mu ani schopnost improvizovat. Včera byl nejlepší částí programu. Bohužel jeho (asi předtočené) vystoupení trvalo pouze necelých sedm minut.

Autor: Jaroslav Babel | pátek 14.5.2021 0:36 | karma článku: 41.39 | přečteno: 1915x

Další články blogera

Jaroslav Babel

Tři zámky (4.)

Mezera v pracovním programu byla právě tak dlouhá, aby stálo za to na pár dní vyjet. A i když je mi jasné, že téma západního Maďarska pomalu, ale jistě vyčerpávám, pořád ještě je co objevovat.

14.2.2024 v 23:39 | Karma článku: 11.74 | Přečteno: 121 | Diskuse

Jaroslav Babel

Tři zámky (3.)

Mezera v pracovním programu byla právě tak dlouhá, aby stálo za to na pár dní vyjet. A i když je mi jasné, že téma západního Maďarska pomalu, ale jistě vyčerpávám, pořád ještě je co objevovat.

12.2.2024 v 19:33 | Karma článku: 13.95 | Přečteno: 155 | Diskuse

Jaroslav Babel

Tři zámky (2.)

Mezera v pracovním programu byla právě tak dlouhá, aby stálo za to na pár dní vyjet. A i když je mi jasné, že téma západního Maďarska pomalu, ale jistě vyčerpávám, pořád ještě je co objevovat.

7.2.2024 v 20:02 | Karma článku: 15.79 | Přečteno: 172 | Diskuse

Jaroslav Babel

Tři zámky (1.)

Mezera v pracovním programu byla právě tak dlouhá, aby stálo za to na pár dní vyjet. A i když je mi jasné, že téma západního Maďarska pomalu, ale jistě vyčerpávám, pořád ještě je co objevovat.

3.2.2024 v 12:36 | Karma článku: 17.81 | Přečteno: 216 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 4.33 | Přečteno: 108 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.25 | Přečteno: 300 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 343 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 303 Celková karma 14.82 Průměrná čtenost 1342

Zdravotní sestra.

Po několika zkušenostech si dovoluji upozornit, že veškeré materiály zde publikované podléhají autorskému zákonu. Užití článků nebo jejich částí tudíž není bez výslovného souhlasu autora možné. 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...